Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití naučné literatury s tematikou hmyzu v praxi mateřské školy
Faltusová, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Tato diplomová práce s názvem: "Využití naučné literatury s tematikou hmyzu v praxi mateřské školy" je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Cílem práce je rozvoj přírodovědných znalostí prostřednictvím práce s dětskou naučnou literaturou v prostředí mateřské školy. Teoretická část vymezuje charakteristiku dítěte předškolního věku s ohledem na téma práce, problematiku environmentální výchovy v předškolním vzdělávání, charakteristiku literatury pro děti, práci s naučnou knihou v mateřské škole a analýzu RVP PV ve vztahu k tématu práce. Cílem empirické části je vytvořit lekce s naučnou literaturou o hmyzu přispívající k rozvoji přírodovědných znalostí u dětí. Dále zjistit oblíbenost naučných knih o hmyzu dle věku a pohlaví dětí a zmapovat čtenářské zázemí dětí. Výsledky praktické části byly ověřovány na základě pretestu a posttestu, zúčastněného pozorování dětí, dotazníku pro rodiče dětí a aktivit směřujících k hodnocení oblíbenosti knih. Akční výzkum probíhal během měsíce října 2023 a účastnilo se ho šestnáct dětí navštěvujících lesní třídu záměrně vybrané mateřské školy. Výsledky výzkumu prokázaly, že práce s naučnou literaturou měla pozitivní vliv na rozvoj přírodovědných znalostí dětí, rozvoj čtenářství, kreativity a paměti. Děti si při ní také osvojily metody čtenářských strategií a...
Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání
Rychlíková, Marie ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
NÁZEV: Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání AUTORKA: Mgr. Marie Rychlíková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je problematika čtenářské gramotnosti u žáků s odlišným mateřským jazykem v primárním vzdělávání. Cílem práce je analýza a popis soudobého stavu čtenářské gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání u dětí s OMJ. Děti cizinců musí překonávat sociální, kulturní rozdílnosti a jazykovou bariéru. Aby se žáci úspěšně zapojili do vzdělávacího systému a následně do společnosti, potřebují zvládnout český jazyk na co nejlepší úrovni. Struktura práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Ve výzkumné části byly použity metody kvantitativního a také kvalitativního výzkumu. Na základě výsledků dvou fází výzkumného šetření a popisu příkladů dobré praxe ze zahraničí (Finsko) byly analyzovány, zpracovány a diskutovány dílčí cíle práce. Následně byly formulovány závěry a doporučení. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, inkluze, stereotypy, žák s odlišným mateřským jazykem, úroveň čtenářské gramotnosti
Využití biblioterapie při rozvoji čtenářské gramotnosti u prelingválně neslyšících žáků
Vinklátová, Veronika ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Bakalářská práce Využití biblioterapie při rozvoji čtenářské gramotnosti u prelingválně neslyšících žáků propojuje oblast biblioterapie a surdopedie. Cílem práce je na základě teoretických poznatků vypracovat návrh biblioterapeutického programu zaměřeného na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti žáků, kteří přišli o sluch před osvojením mluvené češtiny a za svůj první jazyk považují český znakový jazyk, jenž bude také primárním komunikačním kódem programu. V teoretické části jsou shrnuty a syntetizovány české i zahraniční poznatky o neslyšících (s důrazem na jejich komunikační systémy a osvojování češtiny), čtenářské gramotnosti, jejím významu a rozvoji a o biblioterapii a jejích technikách. Praktická část práce obsahuje návrh biblioterapeutického programu, v němž budou klienti pracovat s různými druhy textů, jako je komiks, recept, populárně-naučné texty a vyprávění. Aktivity navazující na přečtené texty rozvíjejí vybrané čtenářské strategie a složky čtenářské gramotnosti.
Akční výzkum: Rozvoj čtenářské gramotnosti v 6. ročníku ZŠ
Nováková, Anežka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti v nižším sekundárním vzdělávání (dle mezinárodní klasifikace ISCED 2). Z hlediska formy je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části práce je blíže vymezena čtenářská gramotnost jako důležitá kompetence pro život ve společnosti, popsány jsou její jednotlivé složky, problematické postavení v kurikulárních dokumentech českého vzdělávání a vhodné metody pro její rozvoj. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného v 6. ročníku základní školy s cílem zlepšit čtenářskou gramotnost vybraných žáků. Na základě pozorování, dotazníkového šetření o vztahu ke čtení a pretestu zjišťujícího současný stav čtenářské gramotnosti žáků jsou vymezeny dílčí intervenční kroky, které jsou následně realizovány a zhodnoceny. Výzkum ukazuje, že pravidelné a systematické zařazování metod RWCT a dílen čtení vede k rozvoji čtenářských dovedností a vztahu ke čtení, tzn. formuje vnitřní potřebu číst, utváří čtenářské návyky a podporuje zájem o vzájemné sdílení čtenářské zkušenosti. Závěrem jsou formulována doporučení pro další práci ve vybrané třídě, aby byla čtenářská gramotnost rozvíjena i nadále. KLÍČOVÁ SLOVA čtení, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářství, vztah ke čtení, dílny čtení, RWCT, akční výzkum
Mediální výchova a dezinformace na 1. stupni ZŠ
Burešová, Kamila ; Holanová, Radka (vedoucí práce) ; Vlčková, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá propojením čtenářské a mediální gramotnosti a potencionálním využitím tohoto propojení na základních školách nejen v hodinách českého jazyka, a to k rozvoji těchto gramotností v rámci průřezového tématu mediální výchovy. V první části této práce jsou vysvětleny důležité pojmy týkající se čtenářské a mediální gramotnosti a vše, co s tímto tématem souvisí. Ve druhé části, praktické, je využito poznatků z teoretické části, a to k vytvoření metodologie a pracovních listů. Metodologie slouží jako "návod" pro učitele, jak mají s pracovními listy s žáky ve druhém vzdělávacím období na 1. stupni základních škol pracovat. Vytvořené pracovní listy by měly přispět k rozvoji mediální a čtenářské gramotnosti u žáků navštěvujících 4. nebo 5. třídu základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA Mediální gramotnost; mediální výchova; čtenářská gramotnost; získávání a ověřování informací; dezinformace; kritické myšlení.
Využití únikových her ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole
Saňáková, Petra ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá únikovými hrami ve výuce. Je z hlediska formy rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. V teoretické části je vymezeno aktivní učení a hra, konkrétně hra didaktická. Dále se tato část věnuje využití herních prvků ve výuce a hrám únikovým. Cílem diplomové práce bylo navrhnout a popsat únikové hry pro žáky 2. stupně základní školy a převést je do praxe při výuce českého jazyka a literatury, tyto hry poté zreflektovat z pohledu učitele i žáků a zformulovat doporučení pro jejich další úpravy. Cíle bylo dosaženo prostřednictvím akčního výzkumu, v jehož rámci bylo představeno 8 návrhů únikových her. V závěru práce je popsáno, z jakých zdrojů inspirace lze při tvorbě her vycházet a jaké herní prvky, aplikace/úkoly a učivo ČJL do nich lze zapojit. Zároveň je přiloženo celkové zhodnocení navržených únikových her, získané díky zpětné vazbě žáků. KLÍČOVÁ SLOVA aktivní učení, únikové hry, herní prvky ve výuce, čtenářská gramotnost
Čtenářská gramotnost ve výuce přírodopisu na základní škole
Žižková, Pavlína ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na výzkum čtenářské gramotnosti v hodinách přírodopisu na základní škole. V teoretické části je popsána čtenářská gramotnost, její aspekty a rozvoj čtenářské gramotnosti na základní škole, včetně metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost. Tato část dále seznamuje s nejnovějšími výsledky z mezinárodních šetření PIRLS 2021, TIMSS 2019 a PISA 2015. Druhá část práce seznamuje s výzkumem čtenářské gramotnosti v přírodopisu u žáků 6. ročníku základní školy, při kterém byly použity třívrstvé úlohy. Výzkumu se zúčastnilo celkem 55 žáků. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je dovednost žáků pracovat s přírodovědným textem. Druhým cílem bylo zjistit, do jaké míry si jsou žáci jisti svými odpověďmi, při práci s přírodovědným textem. V druhé části je dále popsána metodologie výzkumu, výzkumný vzorek a výsledky z empirického šetření. V závěru jsou okomentovány jednotlivé cíle výzkumu a stanoveny postupy, které povedou k většímu rozvoji čtenářské gramotnosti v hodinách přírodopisu. Z výsledků bylo zjištěno, že necelých 80 % žáků z výzkumného vzorku, umí efektivně s přírodovědným textem pracovat a umí v textu hledat potřebné informace. Téměř 66 % žáků měly úlohy vypracovány správně, a navíc si byly svými odpověďmi jisti, čímž potvrdili svou sebedůvěru a také obsahovou a rozumovou znalost....
Uplatnění čtenářských strategií v rozvoji čtenářské gramotnosti ve 3. - 4. ročníku ZŠ
SOBOTKOVÁ, Marie
Diplomová práce s názvem Uplatnění čtenářských strategií v rozvoji čtenářské gramotnosti ve 3. - 4. ročníku ZŠ se zabývá uplatněním čtenářských strategií prostřednictvím vytvořených pracovních listů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vymezení funkční gramotnosti, čtenářské gramotnosti a na práci se čtenářskými strategiemi. Praktická část je zaměřena na tvorbu pracovních listů s uplatněním čtenářských strategií a zaměřením na čtení s porozuměním pro žáky 3. - 4. ročníků ZŠ.
Hluboké čtení ve výuce literatury na gymnáziu
Kaizrová, Kristýna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou literatury na gymnáziu zaměřenou na hluboké čtení. Teoretická část obsahuje bližší vymezení pojmu hluboké čtení, hledá jeho místo ve výuce literatury a vazby se čtenářskou gramotností a empatií. Cílem práce bylo připravit a odučit na gymnáziu několik vyučovacích hodin, během kterých žáci budou mít prostor pro hluboké čtení. Východiskem práce je kniha Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě od Maryanne Wolfové, ve které je hluboké čtení popsáno jako způsob, jak v dnešní době čelit úbytku empatie, což je dle jejího názoru jedním z velkých problémů současné společnosti. Práce hledá odpověď na otázku, jak koncipovat výuku literatury na gymnáziu, která je zaměřená na hluboké čtení.
Comics as a method for improvement of redaing skills in the teaching of german as foreign language
Neradová, Zuzana ; Kafka, Clemens (vedoucí práce) ; Botlík Nuc, Tomáš (oponent)
Eine Steigerung der Lesekompetenz, die in fünf Stufen verläuft, wobei die fünfte Stufe als literarische Kompetenz zu verstehen ist, bei der die Lesenden die gesamte Gefühlswelt der Geschichte und alle implizit beinhaltenen Information aufnehmen und auswerten können. Die Steigerung der Lesekompetenz hat einen positiven Einfluss sowohl auf das gesamte Sprachvermögen als auch auf die interkulturelle Kompetenz. Eine mögliche Methode zur Steigerung der Lesekompetenz stellen Comics - zu räumlichen Sequenzen angeordnete, bildliche oder andere Zeichen, die Informationen vermitteln und/oder eine ästhetische Wirkung beim Betrachter erzeugen sollen - dar, die über mehrere Vorteile wie z.B. kurze Texte, durch Bilder gegebenen Kontext oder authentische Sprache verfügen. Comics bieten eine direkte Methode der Überlieferung von den im Text beinhaltenen Emotionen. Um die Wirksamkeit von Comicbüchern zur Steigerung der Lesekompetenz wurde ein Experiment mit zwei Adaptation von E.M. Remarques "Im Westen nichts Neues" durchgeführt - in einer sprachlich vereinfachten Version und in einer Literatur-Comic-Form. Anhand der Untersuchung wurde festgestellt, dass sich auf dem Niveau A2 für die Steigerung der Lesekompetenz Lektüren in einfacher Sprache besser eignen, da die gemessene Steigerung der Lesekompetenz bei den...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.